- Opublikowano: wtorek, 07, styczeń 2014 07:39
- Dh. Jakub
- Odsłony: 10853
Czuwaj!
Dokument ten zawiera szablon konspektu oraz opis jego elementów. Dodatkowo umieściłem zasady dobrej zbiórki oraz formy pracy, które są już osobnym dokumentem. Można znaleźć prostsze szablony konspektów, lecz ja wybrałem właśnie ten ze względu na jego pożyteczna cechę. Myśli się nad wszystkim co będzie na zbiórce. Może niekoniecznie o wszystkich aspektach, ale na pewno o tych najważniejszych – co musimy przygotować na zbiórkę, ile czasu zajmie zbiórka itp.
Nie jestem polonistą, ani nie uważam się za wybitnego wykładowcę. Możliwe, że pojawią się pewne problemy ze zrozumieniem lub błędy językowe. By uczynić ten dokument lepszym zachęcam do pokazywania mi tych błędów. Wystarczy napisać na mój adres email. (podany w nagłówku i stopce). Do dokumentu jest dołączony przykładowy konspekt. Myślę, że na podstawie dedukcji każdy zorientuje się o co mi chodzi w przypadku nie porozumienia.
Dokument chcę rozwinąć, może nawet urośnie do formy poradnika. Najnowsza wersja oczywiście dostępna u mnie za pośrednictwem emaila.
Dokument jak i konspekt jest mojego autorstwa. Formy pracy otrzymałem niegdyś od drużynowego, dlatego rozpowszechniam je osobno.
Kończąc wstęp chcę pozdrowić wszystkich tych, którzy będą się wzorowali tym dokumentem. Życzę Wam owocnych zbiórek.
Miłej lektury!
Czuwaj!
ho. Jakub Malczewski
W artykule zawarte są:
9 ZASAD DOBREJ ZBIÓRKI
Na co uważać?
OPIS SZABLONU
SZABLON KONSPEKTU
PRZYKŁADOWY KONSPEKT
9 ZASAD DOBREJ ZBIÓRKI:
- Logiczny ciąg: ta zasada porządkuje wiedzę, fakty i wydarzenia na zbiórce. Najprostszym przykładem tej zasady jest ciąg przyczynowo-skutkowy. Każdy następny element ma swój powód w poprzednim. To połączenie nie musi się zawsze opierać na przyczynach i skutkach, jednak musi być widoczne dla uczestników.
Cztery stałe elementy: gdyby pominąć któryś ze stałych elementów można powiedzieć, że zbiórka jest nie pełna (wybrakowana). Rozpoczęcie i podsumowanie spinają w spójną całość mix z przerywników i treści.
rozpoczęcie zbiórki – wprowadza w temat
przerywniki – są to elementy o odmiennych wymaganiach od ciała i umysłu niż treść. Np. Na zbiórce z szyfrów gdzie siedzimy w harcówce wysiłek podczas małego zuszka jest przeciwstawny myśleniu przy szyfrowaniu
treść – zapamiętaj: nauka przez działanie. Zadaniem treści jest spełnić założone cele w danym temacie. Dzięki temu jest ona treściwa – pożyteczna dla harcerzy np. Mogą poćwiczyć nieznane sztuki walki, albo nauczyć się historii Jugosławii. Jednocześnie treść powinna bawić, by łatwiej się przyswajało wiedzę. Za elementy artystyczne odpowiada jedna z półkul mózgu, a za myślenie przy skupieniu, druga. Gdy się dopełnią, nasz umysł działa pełną parą i pochłania jak gąbka.
Podsumowanie – porządkuje i utrwala wiedzę i umiejętności ze zbiórki
Zasada przemienności: mówi o tym by mieszać elementy tak by w różnym stopniu angażować umysł podczas zbiórki. Spoglądając w kalendarz można zauważyć, że dni wolne są przemieszane z dniami nauki. Gdy po wakacjach wracamy do szkoły ciężko nam od razu za trybić. Dlatego mieszaj ze sobą te elementy. Np. Mieszając pląsy z treścią.
Zasada tempa: można powiedzieć, że umysł ma pewną bezwładność. Gdy rozpędzimy ciężkie ciało, „nie chce” się ono zatrzymać. Dzięki temu działa wynalazek zwany kołem zamachowym. Tak samo działa mózg. Gdy już coś robi, to chce to robić dalej do póki się nie zmęczy. Nieoczekiwane przeciągnięcia nudzą i są widoczne. Planując zbiórkę, można tak ją przygotować by takich momentów nie było, a gdyby wystąpiły, jak temu zaradzić. Jest to jeden z powodów, dla których pisze się konspekty.
Coś nowego, coś starego: zasada ta pomaga zapobiec monotonii na przestrzeni kilku zbiórek. Zbiórka powinna się składać z elementów, które harcerze znają, z jakimiś nowymi np. Na zbiórce z p. Pomocy ćwiczyć na fantomach sztuczne oddychanie, albo na zbiórce z szyfrowania wykorzystać telefony polowe. Nie bój się ambitnych pomysłów. Są one najciekawsze ;) a i część prosta do zrealizowania.
Zaskoczenie: pozwólmy by umysły harcerzy pogubiły się na chwilę. W ten sposób możemy ćwiczyć ich uwagę, kojarzenie itp. Oczywiście nie chodzi by zaskakiwać negatywnie i/lub kwestiami organizacyjnymi np. Przychodzą harcerze, idziemy na cytadele i się okazuje że materiały zostały w harcówce, wiec robimy 2h musztry.
Podział pracy w drużynie: w mniejszej części odnosi się to do uczestników. Wspomnę tylko, że warto stawiać im złożone zadania, gdzie muszą podzielić się pracą. Prowadzący może się natomiast podzielić pracą związaną ze zbiórką. Może np. Podczas przygotowywania poprosić kogoś by rozstawił punkty a sam w tym czasie przygotuje szyfrogramy. Albo, jedna osoba będzie przeprowadzała pląsy na zbiórce, inna będzie sędziowała w grze a jeszcze inna opowie w gawędę. Bardzo mocno stosowane w gromadach zuchowych. (do czasu jednak, nie będziemy się skupiać w drużynie na tej zasadzie). Tej zasady nie da się w sensowny sposób spełnić bez konspektu stworzonego przez prowadzącego zbiórkę.
Samodzielność i inicjatywa harcerzy: zwłaszcza wśród harcerzy starszych. Jeżeli pozwolimy harcerzom samemu przebyć ścieżkę strachu, to będzie to bogatszym doświadczeniem niż ciągnąć ich za rękę. Rozwiązując problemy samemu uczymy się b. Efektownie. Jest to jednak długi proces. Dajmy się również spełnić harcerzom. Możliwość wykazanie się z / lub na forum grupy wiąże ludzi, i satysfakcjonuje. Harcerze starsi są na takim etapie, że zaczynają poznawać świat budowany przez społeczeństwo, są w samorządach szkolnych, jeżdżą na koncerty, gromadzą własną twórczość, a co najważniejsze – dojrzewają. Ludzie w tym wieku są bardziej kreatywni.
Drużynowy też się bawi: ta zasada jest problematyczna. Powinno być tak, że harcerze zawsze podczas zabawy/nauki mogą spędzić czas z drużynowym, który daje przykład. Niekiedy drużynowy wykorzystuje czas ten na załatwienie takich spraw jak rozwój harcerzy, sprawy organizacyjne biwaku itp.
Na co uważać?:
- przerostu formy nad treścią - co z tego że zrobimy grę na 3 h dla harcerzy skoro jedyną rzeczą jaką się nauczą to składać żabki z papieru.
Nie przesadzaj z planem awaryjnym. – Niech nie przypomina drugiego konspektu.
niekiedy fajne pomysły są tak rozbudowane, że są problematyczne do przygotowania na zbiórkę np. Bieg z technik harcerskich. Taki pomysł mógłby być za to zrealizowany osobno, lub na biwaku/obozie.
OPIS SZABLONU
Pisz konspekt, jakbyś miał za pomocą niego wytłumaczyć idiocie jak ma przeprowadzić twoją zbiórkę. Wtedy konspekt jest idioto-odporny :) Osoba nie znająca się na harcowaniu, powinna być w stanie przeprowadzić zbiórkę.
Zachowuj wszystkie swoje konspekty.
Mimo, że w tym opisie odwołuję się do zbiórek, konspekt jest użyteczny do każdego rodzaju zajęć, począwszy od lekcji w szkole, aż do zajęć obozowych.
- TEMAT: jest to pomysł na zbiórkę streszczony w kilku słowach, np. Pozoracja na dworcu.
CELE: trzeba wiedzieć po co się robi zbiórkę. Rzeczy bezcelowe nie mają sensu. Np. Zbiórka o święcie zmarłych w wielu kulturach ma za cel pokazanie odmiennych kultur w ujęciu tego święta.
ZAMIERZENIA: tą część wymagam, tylko w odniesieniu do konkretnych osób. Jest to miejsce na pomysły, które chcecie zrealizować. Dzięki temu łatwiej niektórym jest stworzyć logiczny plan.
ZADANIE MIĘDZYZBIÓRKOWE: pomaga nauczyć harcerzy żyć harcerstwem nie tylko na zbiórkach. Zachęca do przybycia na następną zbiórkę. Pamiętaj by dogadać się chwile przed zbiórką tej po twojej, by prowadzący sprawdził zadanie z twojej zbiórki, a nawet może żebyś ty sam to zrobił. Zachęcam do korzystania z tego.
PLAN: ta część jest po to by uporządkować swoje myśli, elementy itd. Wypisujemy tu po kolei co będzie się dziać na zbiórce. Plan jest luźnym zbiorem pomysłów. Przydaje się podczas tworzenia konspektu. Można sobie spokojnie zamieniać kolejnością, dopasowywać by było jak najbardziej zgodne z zasadami dobrej zbiórki itp. Na tym etapie nie trzeba zastanawiać się co będzie nam potrzebne, ile czasu zajmie itd.
Lepiej mieć więcej pomysłów niż mniej.
OPIS: Ten etap wymaga zastanowienia się jak mają być przeprowadzone poszczególne elementy zbiórki, ile będą trwały, co będzie potrzebne itd. Opcjonalnie, jeżeli zbiórka będzie podzielona na kilka osób można w treści w nawiasie dopisać odpowiedzialną osobę za dany element. Jeżeli coś jest na tyle skomplikowane, że nie mieści się w tabelce umieszczamy pełen opis w załączniku a w tabelce informację, w którym załączniku znajduje się opis danego elementu. Pomaga to zachować przejrzystość w tabeli.
Można po wydrukowaniu tą część wyciąć i mieć pod ręką na zbiórce. Co do czasówki, to tylko robiąc zbiórki wprawisz się w przewidywaniu czasu. Jeżeli nie jesteś pewny zawsze możesz napisać do mnie :) Oceniaj ryzyko nadmiernego przeciągnięcia się lub skrócenia jakiegoś elementu. Pamiętaj o materiałach!
UWAGI: tu wpisujemy uwagi od nośnie zbiórki, np. Wskazujemy element w planie, który może być niebezpiecznie nieprzewidywalny, i co robić gdy np. Się za bardzo przedłuży. Linki do WWW, plan awaryjny, itp
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW: lista wszelkich dokumentów załączanych z konspektem.
ZAŁĄCZNIKI: służą do: przedstawienia opisu elementu (jeżeli jest za długi by się zmieścił w tabeli), do przechowywania materiałów (treść pytań, szyfrogramy, zdjęcia itp). Proszę nie załączać np. Bandaża :) Chodzi o takie rzeczy, które da się np. emailem wysłać.
SZABLON KONSPEKTU
TEMAT: Poznaj swój region
CELE:
-
Miejsce na wypisanie w punktach celów zbiórki. Pamiętaj, że każda zbiórka jest robiona po coś
-
Cele można podzielić na dwie grupy: cele, jakie ty, jako prowadzący chcesz zrealizować, np. Nauczenie obsługi busoli
-
Oraz cele, jakie postawisz przed harcerzami typu: zdobycie przez harcerzy sprawności
-
Te dwie grupy bardzo mocno się zazębiają, dlatego są pod jedną nazwą – cele
ZAMIERZENIA:
-
Zamierzenie 1
-
Zamierzenie 2
-
Zamierzenie 3
-
Itd.
ZADANIE MIĘDZYZBIÓRKOWE: treść zadania
PLAN:
-
Tu po kolei w punktach wypisujemy, co będzie drużyna robić na zbiórce
-
Np. 1) obrzędowe rozpoczęcie
-
Wprowadzenie w temat
-
Gra
-
Gra z busolami
-
Gra z szyframi
-
-
Ułożenie puzlii
-
Itd.
OPIS (CZAS):
LP |
TREŚĆ |
FORMA |
CZAS(min) |
MATERIAŁY |
1 |
Obrzędowe rozpoczęcie:
|
apel |
5 |
Rozkaz, marker |
2 |
Kolejny punkt z planu: opis |
Forma |
Czas |
Materiały |
3 |
Gra z busolami – załącznik A (opis jest za długi) |
Gra |
50 |
Busole, koperty, kartki z azymutami |
Itd. |
Itd. |
itd. |
itd. |
itd. |
UWAGI:
Tu wpisujemy nasze uwagi odnośnie zbiórkinp.
Jeżeli gra wyjdzie za krótko, przeprowadzić punkt 4.2, inaczej można pominąć. Plan awaryjny na niepogodę itp.
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:
Każdy dodatek na osobnej stronie
-
opis gry z busolami
-
coś tam